Wednesday, 21 May 2014

PSV3113 PENTAKSIRAN PSV

Jenis-jenis Pentaksiran yang sering digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni
Visual
                                    i.    Pentaksiran autentik
                                  ii.    “Performance based”
                                 iii.    Pentaksiran portfolio
                                 iv.    Aspek nilai dan sahsiah
                                   v.    Berbantukan komputer
                                  vi.    Hasil pembelajaran
                                vii.    Pembentukan watak
                               viii.    Pentaksiran kendiri
                  ix. Pentaksiran buatan guru


Definisi pentaksiran kendiri:
                  Proses seseorang individu mentadbir alat pengukuran tertentu, menyemak jawapannya dan                           menilai ukuran yang diperoleh secara sendiri.


Contoh instrumen pentaksiran kendiri Instrumen pentaksiran sendiri

1.    Soalan latihan                         4.      Jurnal
2.    Jurnal refleksi                         5.      Kertas ujian/ peperiksaan
                                          3. Soal selidikInventori                6.      Soal selidik


Aspek rekaan yang perlu diberi perhatian ketika menilai hasil kerja pelajar.
                  Kemahiran Bahasa Visual

                                          i.    Aspek rekaan
                                         ii.    Unsur asas seni
                                        iii.    Prinsip rekaan
                    iv. Ciri-ciri unsur asas dan prinsip rekaan seperti garisan, ruang, imbangan juga boleh diterima.


Prinsip Rekaan dalam Kemahiran Bahasa Visual.

                                          i.    Penegasan                  v.    Imbangan
                                         ii.    Pergerakan                 vi.   Kontra
                                        iii.    Harmoni                     vii.  Kepelbagaian
                    iv. Kesatuan                     viii. Kepelbagaian


Aspek yang perlu diberi penekanan ketika melakukan pemerhatian:
                                          i.    Sikap / Afektif
                                         ii.    Tingkah laku / Psikomotor
                                        iii.    Kemahiran manipulatif
                                       iv.    Kemahiran belajar
                                        v.    Kemahiran bersosial
                                       vi.    Kemahiran kinestatik
                                      vii.    Kemahiran mengajar
                   viii. Kemahiran literasi komputer



Persembahan hasil karya dalam seni visual mengandungi tiga aspek iaitu pernyataan karya,                             kekemasan dan nilai.

Definisi pernyataan karya, kekemasan dan nilai
                                          i.    Pernyataan karya merupakan pengucapan atau ekspresi diri pengkarya terhadap
                         ciptaannya
                                         ii.    Kekemasan merujuk kepada kemahiran mengaplikasi alat, bahan dan teknik menghasil
                          karya
                     iii. Nilai merujuk sejauh mana karya mencapai matlamat ciptaan atau sejauh mana karya itu                                dihargai  dinilai

           Perbezaan antara penilaian sumatif dan formatif:

            
Perkara
Penilaian Formatif
Penilaian Sumatif
Konsep
Penilaian yang boleh dijalankan secara formal / tidak formal untuk mengesan penguasaan/ kelemahan pelajar bagi setiap tajuk pengajaran
Penilaian yang dijalankan secara formal untuk menentukan pencapaian murid di akhir pengajaran seperti di akhir semester / penggal /tahun
Tujuan



                    Jenis-jenis  Instrumen pentaksiran pemerhatian:

                                          i.    Skala kadar                             v.  Senarai semak
                                         ii.    Rakaman video                       vi.  Rekod amali
                                        iii.    Rekod anekdot                       vii. Pembentangan hasil kerja
                                                                        vi. Rekod inventori


                  Mengapa kebolehtadbiran ujian amat penting dalam pelaksanaan peperiksaan akhir tahun.

a.            Ujian dapat ditadbir dan dilaksanakan oleh staf yang mahir dalam bidang pengukuran.
b.            Alat penilaian yang dibina telah mengambil kira masa, tempat dan kos ujian.
c.            Alat penilaian telah ditentukan piawai / standard.
d.            Membantu meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan.
e.            Meningkatkan kualiti proses pemarkahan dan penilaian.
f.             Mengurangkan kesilapan dalam peperiksaan.
                        g.      Mudah untuk mentafsir dapatan.


Perincikan cara proses pentaksiran tersebut dapat dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran Seni Visual.
Proses pentaksiran hasil kerja Seni Visual dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran PSV  untuk mengukur tahap perkembangan murid dengan cara:
                        a.            guru mengenal pasti tahap perkembangan murid.
b.            menentukan hasil pembelajaran / standard yang hendak dicapai.
c.            merancang pelaksanaan ujian.
d.            mengenal pasti jenis pentaksiran misalnya pemerhatian, kuiz, ujian amali, hasil kerja                dan dokumentasi.
e.            mengenal pasti alat / instrumen yang akan digunakan contoh senarai semak, soalan                amali, soalan hasil kerja, soal selidik, item ujian dan profil pelajar.
f.             melaksanakan analisis data.
g.            mentafsir hasil analisis.
                         h.     mengambil tindakan penambahbaikan.


                        Ciri-ciri kajian yang cemerlang dalam dalam portfolio.           
                        a.            Dapat mengumpul maklumat/ kajian melalui pelbagai cara seperti pemerhatian,                                              penulisan, lukisan dan pengamatan terhadap koleksi bahan.
b.            Maklumat yang dikumpulkan sangat sesuai dengan tema dan tajuk.
c.            Maklumat merupakan sumber idea utama kepada pengkarya; contoh; dari alam semula          jadi  atau alam benda.
d.            Segala maklumat dicatat, dilakar semula atau ditampal sebagai bukti hasil pemerhatian           dan penemuan/ bukti.
                         e.     Kajian /maklumat dari pelbagai sumber seperti sesi temubual, lawatan, eksplorasi                                          bahan bacaan, membeli koleksi bahan, majalah, buku, akhbar dan kajian.

2 comments:

  1. Perkongsian maklumat yang berharga di saat-saat genting....T.kasih banyak En Z...Budi tuan segar dalam ingatan...

    ReplyDelete