Jenis-jenis Pentaksiran yang sering
digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni
Visual
i. Pentaksiran
autentik
ii. “Performance
based”
iii. Pentaksiran
portfolio
iv. Aspek
nilai dan sahsiah
v. Berbantukan
komputer
vi. Hasil
pembelajaran
vii. Pembentukan
watak
viii. Pentaksiran
kendiri
ix. Pentaksiran buatan guru
Definisi
pentaksiran kendiri:
Proses seseorang individu mentadbir alat pengukuran
tertentu, menyemak jawapannya dan menilai ukuran yang diperoleh secara sendiri.
Contoh instrumen pentaksiran kendiri Instrumen pentaksiran sendiri
1.
Soalan latihan 4. Jurnal
2.
Jurnal refleksi 5. Kertas ujian/ peperiksaan
3. Soal selidikInventori 6. Soal selidik
Aspek rekaan yang perlu diberi perhatian ketika menilai hasil kerja pelajar.
i. Aspek
rekaan
ii. Unsur
asas seni
iii. Prinsip
rekaan
iv. Ciri-ciri unsur asas dan prinsip rekaan seperti
garisan, ruang, imbangan juga boleh diterima.
Prinsip Rekaan dalam Kemahiran Bahasa Visual.
i. Penegasan
v. Imbangan
ii. Pergerakan
vi. Kontra
iii. Harmoni
vii. Kepelbagaian
iv. Kesatuan viii.
Kepelbagaian
Aspek yang perlu diberi penekanan ketika melakukan pemerhatian:
i. Sikap
/ Afektif
ii. Tingkah
laku / Psikomotor
iii. Kemahiran
manipulatif
iv. Kemahiran
belajar
v. Kemahiran
bersosial
vi. Kemahiran
kinestatik
vii. Kemahiran
mengajar
viii. Kemahiran literasi komputer
Persembahan hasil karya dalam seni visual
mengandungi tiga aspek iaitu pernyataan karya, kekemasan dan nilai.
Definisi pernyataan karya, kekemasan dan
nilai
i. Pernyataan
karya merupakan pengucapan atau ekspresi diri pengkarya terhadap
ciptaannya
ii. Kekemasan
merujuk kepada kemahiran mengaplikasi alat, bahan dan teknik menghasil
karya
iii. Nilai merujuk sejauh mana karya mencapai matlamat
ciptaan atau sejauh mana karya itu dihargai dinilai
Perbezaan antara penilaian sumatif dan formatif:
Perkara
|
Penilaian Formatif
|
Penilaian Sumatif
|
Konsep
|
Penilaian
yang boleh dijalankan secara formal / tidak formal untuk mengesan penguasaan/
kelemahan pelajar bagi setiap tajuk pengajaran
|
Penilaian
yang dijalankan secara formal untuk menentukan pencapaian murid di akhir
pengajaran seperti di akhir semester / penggal /tahun
|
Tujuan
|
Jenis-jenis Instrumen pentaksiran pemerhatian:
i. Skala
kadar v. Senarai semak
ii. Rakaman
video vi. Rekod amali
iii. Rekod
anekdot vii. Pembentangan
hasil kerja
vi. Rekod inventori
Mengapa kebolehtadbiran ujian amat penting dalam pelaksanaan peperiksaan akhir tahun.
a.
Ujian dapat ditadbir dan dilaksanakan oleh staf
yang mahir dalam bidang pengukuran.
b.
Alat penilaian yang dibina telah mengambil kira
masa, tempat dan kos ujian.
c.
Alat
penilaian telah ditentukan piawai / standard.
d.
Membantu meningkatkan kesahan dan
kebolehpercayaan.
e.
Meningkatkan kualiti proses pemarkahan dan
penilaian.
f.
Mengurangkan kesilapan dalam peperiksaan.
g. Mudah untuk mentafsir dapatan.
Perincikan
cara proses pentaksiran tersebut dapat dilaksanakan dalam pengajaran dan
pembelajaran Seni Visual.
Proses pentaksiran hasil kerja Seni Visual dilaksanakan
dalam pengajaran dan pembelajaran PSV untuk mengukur tahap perkembangan murid dengan cara:
b.
menentukan hasil pembelajaran / standard yang
hendak dicapai.
c.
merancang pelaksanaan ujian.
d.
mengenal pasti jenis pentaksiran misalnya pemerhatian,
kuiz, ujian amali, hasil kerja dan dokumentasi.
e.
mengenal pasti alat / instrumen yang akan
digunakan contoh senarai semak, soalan amali, soalan hasil kerja, soal selidik,
item ujian dan profil pelajar.
f.
melaksanakan analisis data.
g.
mentafsir hasil analisis.
h. mengambil tindakan penambahbaikan.
Ciri-ciri kajian yang cemerlang dalam dalam portfolio.
a.
Dapat mengumpul maklumat/ kajian melalui pelbagai
cara seperti pemerhatian, penulisan, lukisan dan pengamatan terhadap koleksi bahan.
b.
Maklumat
yang dikumpulkan sangat sesuai dengan
tema dan tajuk.
c.
Maklumat merupakan sumber idea utama kepada pengkarya; contoh; dari alam semula jadi atau alam benda.
d.
Segala
maklumat dicatat, dilakar semula atau ditampal sebagai
bukti hasil pemerhatian dan penemuan/ bukti.
e. Kajian /maklumat dari pelbagai sumber seperti sesi
temubual, lawatan, eksplorasi bahan bacaan, membeli koleksi bahan, majalah,
buku, akhbar dan kajian.
Perkongsian maklumat yang berharga di saat-saat genting....T.kasih banyak En Z...Budi tuan segar dalam ingatan...
ReplyDeletethnks for sharing the info..
ReplyDelete