Sunday, 27 April 2014

KEPENTINGAN ICT DALAM PSV

Kepentingan ICT dalam Pendidikan Seni Visual.


i.              Alat kemahiran yang memberi sokongan kepada murid, guru.
ii.            Sebagai media yang mampu menghasilkan seni digital bermutu tinggi dalam komunikasi visual
iii.           Mampu meningkatkan proses keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni
iv.           Sebagai satu tarikan serta penyelesaian masalah seni reka di dalam pendekatan P&P Pendidikan Seni 
v.            Dapat memudahkan cara penghasilan sesuatu karya dengan kuantiti yang banyak dalam masa yang singkat jika dapat mengendalikan penggunaan ICT dengan cekap.
vi     Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual yang lebih mudah, pantas dan berkesan.

Tahap perkembangan kreativiti oleh Viktor Lowenfeld dalam penghasilan
karya empat bidang kegiatan PSV KBSR  menggunakan  perisian komputer.

1. Kepekaan (sensitivity)
    -   Mempunyai kesedaran yang tinggi terhadap segala aspek dan situasi. Termasuk mengenai keperluan-keperluan kehidupan manusia, persekitaran  dan  pancaindera.
2. Fleksibiliti (Fleksibility)
-     Berkeupayaan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi dan perubahan.
-     Berkeyakinan pada diri sediri dan menerima serta menghadapi masalah sebagai satu cabaran dan peluang.
3. Keaslian (originality)
- Berfikir dan bertindak berlainan dari kelaziman dan kebiasaan.
- Melihat kemungkinan baru dan mempunyai daya khayalan imaginasi
4. Keterbukaan , kebebasan dan kelancaran (fluency)
- Berkeupayaan melahirkan idea dan pendapat tentang perkara yang akan dilakukan serta dapat mengaitkan dengan kemungkinan yang akan berlaku secara bersepadu.
  
      5. Keupayaan menganalisa
    - Berkeupayaan menganalisa dan mencerakin tentang apa yang dilihat, dirasa              dan disentuh, dialami dan dihidu secara terperinci daripada sesuatu yang                  bersifat umum.
      6. Keupayaan membuat sintesis
    - Berkeupayaan membawa unsur-unsur atau era/dimensi baru yang bermakna.
                      - Melihat sesuatu secara global



            Langkah dan proses mengikut urutan dalam penghasilan rekabentuk poster     yang menggandungi elemen multimedia menggunakan sumber ICT dan      
            komputer.

i.              Menentukan tema dan tajuk – mengumpul maklumat yang berkaitan dengan tema serta membuat kajian idea dengan melayari internet.
ii.            Memilih perisian yang bersesuaian seperti microsoft word, paint, adobe photoshop, adobe illustrator, corel draw dan lain-lain perisian.
iii.           Memilih  elemen multimedia teks (jenis fon, saiz dan gaya) dan imej grafik  atau gambar visual yang sesuai berdasarkan tema. Membuat pengubah suaian teks dan imej grafik dengan memasukkan kesan-kesan khas terhadap elemen tersebut. 
iv.           Menyusun atur teks dan imej grafik dalam reka letak yang sesuai serta menentukan latar belakang poster.
v.      Mencetak mengikut saiz poster sambil menetapkan resolusi warna untuk mendapatkan hasil poster yang menarik.

        Proses dan kaedah melihat seni yang boleh diaplikasikan.

(i)            Kaedah Hedonistik
·         Cara melihat jenis ini akan membawa kepada penyataan mengenai nilai suka, gemar, menarik, benci dan sebagainya. “Saya suka corak tersebut…………….”
·         Penyataan spontan terhadap sesuatu karya.
(ii)          Kaedah Kontekstualistik
·                     Penyataan merujuk kepada sesuatu aspek
·                     Cara melihat jenis ini menumpukan hubungan karya dengan aktiviti dan aspek tertentu. Juga hubungan seni dengan pemerhati. “Dalam konteks susunan grid dalam corak...........” 
(iii)         Kaedah Organistik
·                    Cara melihat jenis ini lebih menumpukan kepada aspek formal penghasilan seni. “ Olahannya begitu harmoni, dinamis dan ……………”

          Contoh persembahan multimedia yang menggunakan elemen audio.
         i.              Dokumentari- Persembahan info
ii.            Iklan- Tayangan Promosi, penerangan maklumat, informasi
iii.           BBM P&P- Membantu keberkesanan P&P (Powerpoint, video dll)
iv.           Video Interaktif- Bahan multimedia yang bersifat dua hala.
v.            Tayangan hiburan- Persembahan drama, teater dan nyanyian.



3 comments:

  1. En zag x de ka contoh2 soalan ?

    ReplyDelete
  2. terima kasih en z.. sangat membantu dalam menyiapkan tugaan pertama psv 3109

    ReplyDelete