Pengenalan:
Merupakan satu teknologi yg boleh mengintergrasikan pelbagai media untuk membentuk satu aplikasi/persembahan yang lengkap.
Perkataan Multimedia membawa maksud berkomunikasi dalam cara yang berbeza.
Perkataan multimedia berdasarkan dua perkataan utama iaitu multi dan media/medium.
MULTI
bermaksud banyak, pelbagai iaitu menandakan terdapat lebih daripada satu media yang wujud dalam sesuatu aplikasi.
MEDIA
merujuk kepada alat atau perantara untuk menyampaikan atau mempersembahkan sesuatu maklumat seperti teks, grafik, audio, video dan animasi.
Secara amnya multimedia merupakan komunikasi lebih daripada satu perantara/cara.
Definisi
MULTIMEDIA
Jacquetta Megarry
(1990)
Multimedia
ialah hipermedia
yang berkeupayaan hiperteks iaitu penekanan diberi kepada cara-cara menggabung, menyunting, melaras bunyi, grafik, gambar bergerak, teks dan perisian komputer dengan penggunaan tetikus
Waterworth
(1992)
Multimedia
ialah pesepaduan bunyi, muzik, animasi, teks, suara,
video dan grafik
yang dihasilkan oleh teknologi berasaskan komputer.
Rosenberg
(1993)
Multimedia
sbg gabungan imej statik, bunyi ,grafik, hiperteks dan
video yg digunakan selaras dgn teknologi komputer. Ia juga ialah satu kumpulan ahliteknologi merekacipta sesuatu untuk menarik perhatian dan memuaskan hati mereka sesama sendiri.
Gayeski
(1993)
Multimedia
sbg satu kumpulan
media berasaskan komputer dan sistem komunikasi yg berperanan untk membina, menyimpan, menghantar, dan menerima informasi berasaskan teks, grafik,
audio dsbnya.
Ron
White (1996)
Multimedia
sebagai paparan maklumat yg boleh berkomunikasi dgn bantuan beberapa alat tambahan khasnya dalam komputer seperti pemacu cekera padat, perakam suara, pembesar suara, kad
audio dan beberapa perisian yg menggunakan cakera padat.
Halimah Badioze Zaman
Multimedia
sbg kesepaduan di antara pelbagai
media: teks, numerik, grafik, imej,
video animasi dan suara dalam persekitaran
digital, di samping mempunyai keupayaan interaktiviti bg membolehkan pengguna mencapai maklumat keperluannya tanpa mengikut urutan
ISO
14915 (2001)
Antaramuka pengguna yg mengintegrasikan dan menyeragamkan
media (media statik spt teks, grafik dan media dinamik seperti audio, animasi dan video)
Wikipedia
Multimedia
ialah penggunaan beberapa
media yang berbeza untuk menyampaikan maklumat (teks,
audio, grafik, animasi,
video dan interaktiviti)
.
Mengenalpasti Ciri-ciri Grafik
- Teks
- Sumber penyampaian maklumat utama.
- Grafik
- Penggunaan visual untuk menerangkan konsep yang
tidak dapat atau sukar diterangkan oleh teks.
- Sumber penyampai maklumat yang amat berkesan kerana
mesej yang diterima oleh penglihatan dapat diterima secara terperinci dan daya
ingatan yang tinggi.
- Audio
- Maklumat yang kompleks dapat disampaikan secara
berkesan.
- Timbul keseronokan dan minat.
- Video
- Animasi
Sumbangan Grafik Dalam Kehidupan.
- Lebih menarik – dapat merangsang minat dan perhatian terhadap sesuatu aspek.
- Mesej dapat disampaikan dengan lebih cepat, jelas dan ringkas spt. “Mudah Terbakar”, “Merbahaya”, “Jimatkan Air”dan lain-lain.
- Membantu meningkatkan daya ingatan – teks dan gambar boleh membantu mengingat dengan lebih baik berbanding dengan teks sahaja.
- Maklumat dapat disampaikan secara tersusun dan mengikut urutan yang telah ditetapkan oleh penyampai.
- Dapat mewakili fakta-fakta dan idea dalam bentuk yang padat dan ringkas. Contoh: penggunaan grafik dalam poster, carta dan graf tidak memerlukan maklumat lisan yang banyak untuk memberi kefahaman kepada pelajar.
- Melahirkan manusia yang lebih kreatif dan inovatif.
Jenis-jenis Grafik
Grafik merujuk kepada pelbagai
lukisan, ilustrasi, fotograf, rajah, carta, kartun dan sebagainya. Fotograf (Gambar
Foto)
- Merupakan
antara paparan imej yang paling menyamai keadaan sebenar.
- Pita video warna, gambar berwarna mahupun foto hitam
putih merupakan alat yang paling berkesan di dalam sesuatu komunikasi.
- Gambar foto
atau fotograf berwarna juga memainkan peranan yang amat besar di dalam
sesebuah persembahan dan boleh dijadikan latarbelakang bagi teks dan
grafik.
Kartun
- Sejenis lukisan yang berada di dalam kelasnya yang
tersendiri.
- Kartun boleh merujuk kepada yang berunsur
kemanusiaan, haiwan, objek dan sebagainya. Ia sesuai digunakan terutamanya
sekiranya kumpulan sasaran adalah kanak-kanak atau remaja.
- Kartun sering digunakan bagi menarik perhatian
pengguna. Ia juga sering digunakan sebagai watak pengacara di dalam
sesebuah aplikasi multimedia yang menbantu serta membimbing pengguna
disepanjang perlajanan sesebuah
aplikasi.
Diagram
- Diagram merujuk kepada sejenis lukisan yang
digunakan bagi melambangkan sesuatu sepertimana yang asal.
- Contohnya diagram jantung mungkin mewakili seperti
mana gambar jantung yang sebenar.
Lukisan
- Merujuk kepada imej yang kurang realistik berbanding
dengan fotograf.
- Namun demikian, ia banyak digunakan bagi menangani
masalah ketiadaan fotograf bagi
keadaan sebenar.
- Ia boleh jadi lukisan yang mudah sehinggalah
kepada lukisan yang abstrak.
No comments:
Post a Comment